Met pijn in ons hart hebben we een heel zwaar en moeilijk besluit moeten nemen. Crisis Cross Festival 2025 zal helaas de laatste editie zijn geweest. Twaalf mooie edities Crisis Cross Festival, één Indoor Cross en Winterbeats, hebben we met veel enthousiasme mogen organiseren.
Altijd hebben we mogen rekenen op een leger aan trouwe vrijwilligers die dag en nacht voor ons en het festival klaar stonden. Van een team vakmannen dat kosteloos kranen en shovels beschikbaar stelden om de crossbaan te prepareren. Tot een individu dat drie dagen lang, gewapend met verlengsnoer en dompelpomp het water van het land pompte, om het festival door te kunnen laten gaan. De grote lijnen werden uitgezet en het festival werd met elkaar opgezet en in de kleinste details uitgewerkt. Vakantie dagen opnemen, alle vrije avonden er weer staan, allemaal om het met elkaar weer voor elkaar te boksen. Zon, wind en veelal regen, niks hield ze tegen!
Daarnaast konden we rekenen op een grote groep sponsoren die op wat voor manier dan ook hielpen om er een mooi en volwassen festival van te maken. Grote bedragen, kleinere bedragen, materiaal of machines beschikbaar stellen, maar soms ook meedenken en helpen. Landeigenaren waarbij bijna alles mogelijk en bespreekbaar was. Die met eigen machines en een tevreden glimlach het land weer in oude staat terug bracht als het weekend weer voorbij was. Alsof er nooit een crossbaan had gelegen. Het zorgde voor een wederzijdse klik en voor ons het gevoel gesteund te worden. Ook vele leveranciers werden bekenden of zelfs vrienden. Een productie team gecreëerd, waardoor het weekend met een strak draaiboek goed kon verlopen. Er werd volop meegedacht om het festival naar een hoger niveau te tillen.
Ondanks al deze gebundelde krachten, zijn er ook veel andere invloeden die het festival kenmerken. Vele festivals hebben er mee te maken en ook Crisis Cross Festival ontkwam er niet aan. Prijzen zijn enorm gestegen. Een echt kantelpunt was na de Corona pandemie. Een prijsverhoging van tien tot twintig procent of zelfs meer, was zeker geen uitzondering. Licht, geluid, personeel, beveiliging, de tenten, materialen, huur van apparatuur, transport, eigenlijk alles. Het is moeilijk om deze kosten door te berekenen en het allemaal nog betaalbaar te houden. Zelfs als je een biertje voor €3,50 verkoopt lukt dit niet. Het is ons helaas niet gelukt om een gezonde financiële buffer op te bouwen om eventuele tegenslagen, zoals slecht weer op te kunnen vangen. We hebben links en rechts ons uiterste best gedaan om kosten te besparen en goedkopere alternatieven te zoeken. Het is uiteindelijk moeilijk om dan nog een festival te organiseren waar je volledig je passie in kwijt kunt, niet te veel dingen overboord gaat gooien en de Crisis Cross identiteit bewaard blijft.
Naast de financiële moeilijkheid hebben we ook met andere onzekerheden te maken. Zelfs met een volledig meewerkende gemeente en positief gestemde burgermeester is de vergunning aanvraag een bijna fulltime baan geworden. Stikstof, flora en fauna rapporten, protesterende personen die niet eens in dezelfde gemeente wonen. Het hele traject is omslachtig, moeizaam, duur en onzeker geworden. We hebben het meegemaakt dat een week voor de showdagen de tent al op het land stond, artiesten waren betaald, alles was rond, behalve de vergunning. De vergunning kregen we de vrijdag, precies een week voor het festival zou beginnen. Al deze onzekerheden, de financiële risico’s en de tijd die we er als organisatie in moeten stoppen en druk die dit op ons privé leven uitoefent.
Wat vele mensen niet zien is dat er gewoonweg veel komt kijken bij het organiseren van een festival. Naast deze organisatie hebben we ook een jong gezin, werk en een sociaal leven. Wat een uit de hand gelopen hobby was, werd een moeten. Een jaar voorbereiding, ieder jaar iets moois neer willen zetten, anders willen zijn dan andere festivals en om iedereen tevreden te houden. Maar dat vergt veel (vrije) tijd en energie. Wat uiteindelijk uitdraaide op slapeloze nachten, maanden/jaren lang. De creatieve inspiratie raakte op, veel onzekerheid betreft het weer en de financiën.
Het festival werd gedragen door een hechte TD groep en trouwe vrijwilligers. De afsluiting op het podium de afgelopen twee jaar, waren magisch en ons moment om de voorbereidingen, het weekend en de ontlading feestelijk af te sluiten.
Graag hadden we alle betrokkenen persoonlijk willen benaderen, maar ook dit zal al een hele klus worden. We willen graag iedereen enorm bedanken die er als bezoeker, vrijwilliger, sponsor, landeigenaren of leverancier ervoor heeft gezorgd dat we al deze jaren zoveel mooie herinneringen hebben mogen maken. Wie weet, tot ooit…
Floris en Joshua
